Vos įjungus automobilio degimą, prietaisų skydelis sušvinta bene tuzinu žalių, geltonų ir raudonų lempučių. Jei vos prieš dešimtį metų šioje „šviesos muzikoje“ susigaudyti buvo nesunku, tai dabar, sparčiai tobulėjant automobiliams, informacinių lempučių skaičius didėja aritmetine progresija. Trijų spalvų lemputės „Be jokios abejonės, kiekvienas vairuotojas privalo išmanyti, ką tos lemputės vairuotojui nori pasakyti. Antraip jausis lyg lėktuvą vairuotų užrištomis akimis. Pirmoji grupė – informacinės žaliosios lemputės (posūkiai ar įjungtų šviesų indikacija) kelia mažiausiai klausimų. Tačiau tos lemputės, kurios mus nori perspėti, kartais verčia palaužyti galvą“, – aiškina autoserviso „Melga“ meistras Dainius Luneckas. Antra grupė – geltonos (įspėjančios), trečia – raudonos spalvos (pranešančios apie pavojų) lemputės. Kai kurių reikšmės gali sutapti, tačiau skirsis žinutė, kurią jums nori perduoti automobilio kompiuteris. 123RF nuotr./Variklio alyvos lygio indikatorius „Pavyzdžiui, geltona variklio alyvos lemputė (su piltuvėlio simboliu) įspėja, kad sumažėjo tepalo lygis arba jis pasiekė žemutinę leistiną ribą. Tačiau analogiška arba panaši raudona lemputė perspės: jei važiuosite toliau, rizikuojate sugadinti variklį, turbiną ar pan. (dėl prasto tepimo ar kito šios sistemos gedimo)“, – sako autoserviso „Melga“ meistras D. Luneckas. 123RF nuotr./Akumuliatorių baterijos lemputė Kita vertus, raudonos spalvos lemputė su „pliuso“ ir „minuso“ ženklu nereiškia, kad jums ar automobiliui kilo didžiulis pavojus. Ji tik perspėja, kad, tarkime, generatorius nekrauna akumuliatoriaus baterijos. O tai reiškia, kad netrukus pristigsite elektros ir automobilis sustos. Jokio pavojaus, bet dideli nepatogumai. „Tačiau visais kitais atvejais, jei dega raudona lemputė, važiuoti nepatariame. Nedelskite, kreipkitės pagalbos į profesionalus“, – pataria autoserviso „Melga“ meistras D. Luneckas. Lempučių reikšmės Bet apie viską iš pradžių. Jei visos sistemos dirba gerai, užvedus automobilį geltonos ir raudonos lemputės užgęsta. O jei bent viena liko degti ir nežinote jos reikšmės, skaitykite automobilio gidą arba ieškokite atsakymo žemiau šiame straipsnyje. Pažvelkime į pačias populiariausias prietaisų skydelio lemputes. Geltonas lemputės simbolis su šauktuku. 123RF nuotr./Perdegusi lemputė Šis signalas perspėja, kad perdegė vienas iš žibintų. Tai – labai svarbu jūsų saugumui, būtina kuo greičiau pakeisti perdegusią lemputę. Beje, jei šis simbolis įsižiebė nuspaudus stabdį, reiškia perdegusi stabdžių lemputė. Jei įjungus galinę pavarą – atbulinės eigos lemputė ir t.t. Raudona stabdžio lemputė su simboliu „P“ arba šauktuku. 123RF nuotr./Stabdžių lemputės Pamiršote atleisti rankinį stabdį? Daugumoje šiuolaikinių automobilių stabdis atsileidžia pradėjus judėti. Senesniuose stabdį atlaisvinti turi pats vairuotojas. Nepamirškite to padaryti, nes reikės taisyti stabdžius. Geltonas stabdžių disko su trinkelėmis simbolis. 123RF nuotr./Stabdžių trinkelių indikatorius Tai – rimtas signalas, kad turite susirūpinti stabdžių būkle – susidėvėjusios trinkelės negali užtikrinti efektyvaus stabdymo. Stabdžių ABS. 123RF nuotr./ABS ESP lemputė Užsidegusi ABS/ESP, BRAKE arba analogiška pagalbines stabilumo sistemas simbolizuojanti geltona lemputė gali pranešti apie sugedusį daviklį ar elektroninį stabdžių sistemos gedimą. Turėkite omeny, kad, degant tokiai lemputei, elektroninės sistemos gali būti neefektyvios ir jūsų neišgelbės stabdymo/slydimo atveju. Arba kad stabdžių jėga gali būti skirstoma netolygiai. Todėl sumažinkite greitį, švelniai patikrinkite stabdžius. Veikia? Puiku. Jei lemputė geltona, o ne raudona, ramiai važiuokite į servisą. Gal reikia pakeisti viso labo daviklį ar stabdžių trinkeles? Šaltas variklis. 123RF nuotr./Variklio aušinimo skysčio temperatūros indikatorius Dažniausiai mėlyna lemputė užsidega žiemą, nes mėlynas „termometro“ simbolis praneša, kad aušinimo skystis arba alyva dar nepasiekė optimalios temperatūros. Važiuoti galima, tačiau principas „gazas-dugnas“ čia netinka. Su automobiliu, kol variklis įšils, elkitės švelniai. Jei dega geltona lemputė – dažniausiai tai reiškia, kad reikia papildyti aušinimo skysčio. Jei dega raudonos spalvos temperatūros lemputė, toliau nevažiuokite – aušinimo skystis perkopė maksimalią leistiną temperatūrą. Patikrinkite variklį. 123RF nuotr./Informacinė variklio lemputė Vienuose automobiliuose užsidega užrašas „Check engine“ . Kituose – geltona lemputė, simbolizuojanti „variklį“ ar degalų siurblį. Šis simbolis labai svarbus. Tačiau priežasčių, kodėl jis užsidega, gera dešimtis. Jei gedimas labai rimtas, gali įsijungti avarinis automobilio režimas – galėsite važiuoti tik lėtai, maža galia. Tačiau gali būti, kad servisą pasieksite nejausdami jokių nepatogumų. Nes lemputė gali užsidegti dėl EGR vožtuvo gedimo (dyzeliuose), įpurškimo sistemos problemų, sustreikavusio lambda daviklio. Todėl ir svarbu patikrinti variklį, atlikti jo kompiuterinę diagnostiką. „Plius“ ir „minus“. 123RF nuotr./Akumuliatorių baterijos lemputė Šios lemputės signalo dažniausia reikšmė – sumažėjusi įtampa elektros srovės grandinėje. Gal išsikrauna akumuliatoriaus baterija? O gal susidėvėjo generatoriaus šepetėliai? Žinoma, gali streikuoti ir elektros sistemos automatinė relė, reguliuojanti įtampą. SRS arba „Airbag“. 123RF nuotr./Oro pagalvės lemputė Ši raudonos spalvos lemputė turi užgesti vos įjungus degimą, po 3-5 sek. Jei neužgeso, būtinai patikrinkite oro pagalvių sistemą. Gal nesąžiningas automobilio pardavėjas paliko nemalonų siurprizą. O gal streikuoja daviklis? Degantys simboliai RSCA OFF, SRS, AIR BAG reiškia tik viena – jei norite būti saugūs, kreipkitės pagalbos į kvalifikuotus meistrus. Tepalo „piltuvėlis“. 123RF nuotr./Tepalų lygio indikatorius Kai kurie automobiliai turi dvi tepalo slėgio/lygio lemputes. Apie sumažėjusį lygį informuojanti lemputė gali būti su bangelės simboliu arba užrašu MIN. Tačiau jų reikšmės gali būti ir subendrintos. Tai reiškia: jei dega raudona tepalo slėgio lemputė – blogai, stokite, varikliui kyla pavojus. Jei geltona (su bangelėmis arba be jų) – papildykite tepalo pagal techninius reikalavimus (atitikimą žymintį kodą rasite ant alyvos pakuotės). Raudonas dantratis su šauktuku arba termometru. 123RF nuotr./Automatinės pavarų dėžės indikatorius Ši lemputė dažniausiai užsidega automobiliuose su automatine transmisija. Ji gali perspėti apie gedimą arba transmisijos alyvos perkaitimą. Antruoju atveju pakanka sustoti ir leisti alyvai atvėsti. Gedimo atveju toliau važiuoti nepatartina. „Amortizatoriaus“ simbolis. 123RF nuotr./Važiuoklės būklės indikatorius Tokia lemputė informuoja apie netinkamą važiuoklės padėtį ir jos veikimą. Gedimas gali atsirasti sutrikus pneumatinės pakabos darbui. Tokiu automobiliu važiuoti nesaugu: jis gali būti nestabilus, galite dar labiau pažeisti važiuoklę. Geltona spiralė. 123RF nuotr./Dyzelio spiralės simbolis Ji praneša apie netinkamą dyzelinių variklių kaitinimo žvakių veikimą. Ji turi užgesti po 3-5 sek. įjungus degimą, kai žvakės įkaista iki reikiamos temperatūros. Tačiau ši lemputė gali turėti ir kitų reikšmių – simbolizuoti EGR vožtuvo, variklio valdymo bloko, purkštukų gedimus. Vairo simbolis su šauktuku. 123RF nuotr./Vairo sistemos gedimas Vairo stiprintuvo sistemos gedimas. Valdyti tokį automobilį sunku ir nesaugu. Katalizatoriaus perkaitimo ir DPF simbolis. 123RF nuotr./Katalizatoriaus indikatorius Jei neužgęsta ši lemputė, užsikišo arba perkaito katalizatorius. 123RF nuotr./DPF indikatorius Kitas simbolis, sutinkamas dyzelių automobilių skydeliuose reiškia, kad DPF (kietųjų dalelių) filtras užsikišo ir reikalauja regeneracijos. Kitaip tariant, pagal automobilio instrukciją nuvažiuoti tam tikrą atstumą nustatytais sūkiais. Padangų slėgis. 123RF nuotr./Padangų slėgio indikatorius Šauktukas su padangos profilio simboliu reiškia viena – pavojingai sumažėjo oro slėgis ratuose, važiuoti nesaugu. Bet jis taip pat gali reikšti, kad, permontavus padangas, nebuvo sukalibruota perspėjimų sistema. 123RF nuotr./TPMS lemputė Mirksintis, perbrauktas indikatorius arba užrašas TPMS reiškia, kad ratų slėgio kontrolės sistema neveikia arba veikia netaisyklingai. Labai dažnai šis signalas, kaip ir kiti panašūs, užsidega kartu su „i“ raide, kuri reiškia, kad automobilis nori jums pranešti apie problemą. Jei dega „i“ raidė, ieškokite kito signalo, kuris aiškiau įvardys problemą. Pasistenkite išgirsti ir teisingai suprasti šį pranešimą. Pranešimas apie techninį aptarnavimą. 123RF nuotr./Pranešimas apie artėjantį periodinį techninį aptarnavimą Šiuolaikiniai automobiliai – labai inovatyvūs. Priklausomai nuo gamintojo rekomendacijų ir intervalų nustatymų, jie patys mums praneša, kada metas atlikti periodinį techninį aptarnavimą. Labai svarbu tai daryti laiku, nes aptarnavimo metu keičiama ne tik variklio alyva ir filtrai – įvertinama bendra automobilio techninė būklė.

Skaitykite daugiau: https://www.15min.lt/gazas/naujiena/autorinka/

Aktualijos